Garnstump

OBS! NY BLOGGPORTAL: http://nouw.com/garnstump

Virkningens grunder del 5 - halvstolpe

Publicerad 2014-07-13 15:05:00 i Virkskola,

Nu när har vi gått igenom ögla (loop), luftmaska (chain) och fastmaska (single crochet) så är det dags för halvstolpar. På engelska heter dessa half double crochet. Man måste kunna göra en ögla och luftmaskor för att kunna göra halvstolpar, precis som du kan se i klippet nedan. Åter igen går jag genom andra luftmaskan från virknålen.
När du lärt dig halvstolpar är du bara ett litet snäpp från att kunna göra stolpar som kommer i nästa del i virkskolan. Kommer även gå igenom det som kallas smygmaska, som får avsluta delen om de vanligaste maskorna inom virkning. Senare kommer det lektioner i hur man läser vanliga mönster dels på svenska och dels på engelska. Tänkte göra ett sammanfattande inlägg sen om de olika virktermerna på engelska så det är samlat på ett ställe.
Kommentera om något är oklart så kan jag eventuellt förtydliga det senare.
 
Det finns inget ljud till klippet så det behöver ni inte fundera över. Sätt gärna upplösningen på klippet på 720p. 
 
Så här ser fyra halvstolpar ut på rad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Garnstump (Madeleine)

Virkning är min passion, använder mig av både svenska och engelska mönster. Virkar oftast amigurumi. Gör ofta egna virkmönster, vissa kan du ta del av här - helt gratis! Pysslar ibland med syning och broderi. Välkomna att ta del av min virkskola samt mina egna gratis mönster!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela