Garnstump

OBS! NY BLOGGPORTAL: http://nouw.com/garnstump

Lär dig virka!

Publicerad 2014-07-09 12:14:00 i Virkskola,

Här påbörjas resan genom virkningens värld. Vi börjar med att gå igenom grunderna, såsom olika maskor och att minska och öka. Tar även upp några bra tips för att komma igång. Sen fortsätter vi med att gå igenom mönster (hur man läser dem) innan det är dags att börja med enkla saker att virka.
Eftersom väldigt många virkmönster (främst på internet) är på engelska så kommer det finnas med engelska namn på samtliga maskor och andra viktiga uttryck. Själv virkar jag för det mesta efter engelska mönster eftersom utbudet är avsevärt mycket större än de som är på svenska. Framför allt, har jag märkt, gäller det när man ska virka amigurumi
Det finns mycket mer man kan virka än man kanske tror, till exempel dukar, filtar, kläder, mössor, blommor och s.k amigurumi (virkade djur/leksaker) m.m.
Tanken är att det ska finnas ett videoklipp till de olika delarna. Upplever själv att det är lättast att förstå och själv öva, när det finns videoklipp att se på. Fördelen är att man kan pausa och spela om klippet så många gånger man behöver.
 
 
Bild 1: mössa, halsduk (rund) och handledsvärmare
Bild 2: massa olika amigurumis
Bild 3: blommor
 
 

Kommentarer

Postat av: Denise

Publicerad 2014-07-12 01:48:23

Vad kul med virkskola, bra för alla där ute som vill lära sig!! Glöm inte bort att ge förklaringar på amerikanska virktermer också! Ha det gott

Svar: Om du tittar på något av inläggen i virkskolan så ser du hur jag gjort med engelska termer :)
Garnstump (Madeleine)

Postat av: Denise

Publicerad 2014-07-12 01:50:08

Det går inte att lägga till bloggadress när man gör inlägg...Kanske bara var knas nu...www.rumpetuss.blogspot.com /Denise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Garnstump (Madeleine)

Virkning är min passion, använder mig av både svenska och engelska mönster. Virkar oftast amigurumi. Gör ofta egna virkmönster, vissa kan du ta del av här - helt gratis! Pysslar ibland med syning och broderi. Välkomna att ta del av min virkskola samt mina egna gratis mönster!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela