Garnstump

OBS! NY BLOGGPORTAL: http://nouw.com/garnstump

Om mönster

Publicerad 2014-11-06 16:51:00 i Att tänka på - amigurumi,

Mönster till amigurumis kan se väldigt olika ut beroende på vem som gjort/skrivit mönstret. Jag upplever att mönster som är kompletterade med bra bilder är mycket lättare att förstå. Jag uppskattar mönster där det finns bild på varje del av amigurumin samt bilder på monteringen, därför försöker jag alltid ta bilder på mina amigurumis att ha till mönstret. 
Det är viktigt att dels läsa igenom hela mönstret, innan man börjar virka och dels är det viktigt att titta noga på bilderna så att det man virkar ser ut som på bilderna. Detta gäller oavsett om det är skrivna mönster eller om det är diagram. Påbörja inte ett virkarbete utan att du förstår hur du ska virka.
 
Det lättaste sättet att hitta olika mönster är att söka efter dem på nätet, till exempel Google och Youtube. Om man fixar engelska mönster (klicka på länken för att komma till min virkskola om mönster på engelska) så hittar man oftast många fler mönster om man söker på engelska, eftersom engelska är ett mycket större språk än svenska. Detta gäller även om man vill leta efter någon virkteknik. På Youtube finns det videoklipp både på hela mönster och på olika virktekniker så man kan se hur det virkas.
 
Sammanfattningsvis kan jag säga att bilder och/eller videoklipp på mönster (eller virktekniker) underlättar oftast väldigt mycket.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Garnstump (Madeleine)

Virkning är min passion, använder mig av både svenska och engelska mönster. Virkar oftast amigurumi. Gör ofta egna virkmönster, vissa kan du ta del av här - helt gratis! Pysslar ibland med syning och broderi. Välkomna att ta del av min virkskola samt mina egna gratis mönster!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela