Garnstump

OBS! NY BLOGGPORTAL: http://nouw.com/garnstump

Om montering

Publicerad 2014-11-10 09:34:00 i Att tänka på - amigurumi,

Montering av delarna till en amigurumi kan vara knepigt. Det är alltid bra att lämna en lång bit garn att fästa med när man avslutar en del. Ibland avslutar man och bara fäster tråden och ibland ska man sy ihop två delar med hjälp av garnstumpen man lämnar. 
Knappnålar kan vara till stor hjälp när man ska montera en amigurumi. Genom att först nåla fast delarna i varann ser man hur det ser ut samtidigt som det håller sig på plats. Om man nålar fast delarna innan man fäster med garn så riskerar man inte att råka fästa någon del åt fel håll, på fel sätt eller på fel ställe. Dessutom kan man flytta runt delarna om man skulle vilja.
Vid montering behövs en synål, själv använder jag mig av en stor, trubbig broderinål med stort öga så att jag lätt kan få igenom garnet även om det är tjockt. Det finns även särskilda monteringsnålar. Det är även bra att ha en sax som bara används till att klippa tyg och garn med, så slipper man riskera att få en slö sax som bara tuggar av garnet. 
Sy alltid fast alla delarna ordentligt och fäst alltid alla trådar noga så att inget riskerar att lossna eller repas upp. Det finns olika sätt att sy ihop amigurumis och att fästa trådar. Man kan söka på till exempel youtube, framför allt finns det mycket på engelska, om hur syr ihop delar och fäster trådar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Garnstump (Madeleine)

Virkning är min passion, använder mig av både svenska och engelska mönster. Virkar oftast amigurumi. Gör ofta egna virkmönster, vissa kan du ta del av här - helt gratis! Pysslar ibland med syning och broderi. Välkomna att ta del av min virkskola samt mina egna gratis mönster!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela